tisdag 9 november 2010

Insnöade boråsare . . . .

Hur många boråsare har vakum i huvudet?
Här har SMHI varnat för snöoväder i flera dagar över bl.a. boråsområdet, men likt förbenat åker vissa bilister ut med sommardäck och /eller är livrädda för halkan!
Nu i morse ca. kl. 07:20 kommer jag åkandes från Bodagatan, kör över motorvägen och passerar Volvo (på Hulta) och framför mig blinkar en bil vänster, den ska svänga in mot posten. Jag stannar och står bakom denna bil och väntar på att densamma ska svänga när jag ser i backspegeln hur en vit BMW modell "siljaline" kommer närmare och närmare och en meter innan den hamnar i mitt baksäte svänger fanstyget upp på gångbanan (som tur fanns det ingen fotgängare där) och sladdar vidare mot rondellen. Hade denna bil haft vinterdäck hade den med lätthet hunnit stanna bakom mig om den hade anpassat hastigheten till underlaget ..... I rondellen åker BMW:n mycket sakta och svänger vidare mot Hulta sjukhem...... troligtvis vettskrämd över det som nyss inträffat. Men "va fan" tänk till innan...... SNÖ - det vita som ligger ca. 5 cm djupt på våra vägar är halt, men kör vi med förstånd dvs. håller avståndet och är mycket uppmärksamma så är det inget farligt. Högerfoten ska vara mycket lätt i detta väglag . . . Är det nu så att folk inte fått på vinterdäcken eller är rädda för att köra i halka.... LÅT BILEN STÅ KVAR HEMMA - ta bussen istället - Ni är en trafikfara!!!
Sätt på vinterdäcken nu! - Skulle ju aldrig falla mig in att gå ut och gå i snön med sandaler...... skulle Du?

2 kommentarer:

  1. Samma visa varje år.. Oj kom det snö i år oxå... :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, läsa tidningar, se på TV-nyheterna eller ha i minnet vad som hände ifjol..... har den stora massan svårt för....

    SvaraRadera